maanantai 6. kesäkuuta 2011

Arvonnan satoa

Muistanette varmaan vielä muutama viikko sitten olleen arvonnan, jossa pääsitte kertomaan, minkälainen unelmien lankakauppanne olisi. Vastauksia oli tosi hauska lueskella ja niiden joukosta löytyi sekä huimia haaveita että muutamia aivan toteuttamiskelpoisia ideoita. Jotkut toiveet toistuivat useissa kommenteissa ja muutamista yksittäisistä kommenteista nousi muuten vain mieleen asioita, joista voisi täällä kirjoittaa. Niinpä nyt julkaisemme tällaisen koostepostauksen arvonnan kommenteista.

Ensinnäkin huomasimme, että monet toivoivat unelmalankakaupalta nopeaa ja edullista toimitusta verkkokauppatilauksille. Kaikista mukavintahan olisi, jos verkkokauppa olisi ikään kuin fyysisen kaupan jatke, josta langan saisi yhtä nopeasti ja kaiken kaikkiaan samaan hintaan kuin kivijalkaputiikissa vierailemalla, mutta josta vain voi tilata riippumatta kaupan aukioloajoista. Valitettavasti sekä nopea että edullinen postitus on aika vaikea järjestää, kun posti veloittaa nopeasta toimituksesta enemmän halvemman toimituksen ollessa hitaampi. Tästä huolimatta Lumoavan Langan verkkokaupan toimituskulut tullaan tarkastamaan lähiaikoina, ja hyvin todennäköisesti ne tulevat hieman halpenemaan. Lisäksi olemme ajatelleet, että asiakas voisi itse valita, tuleeko tilaus ykkös-, vai kakkosluokan postissa, jolloin voisi siis vaikuttaa itse siihen, tuleeko paketti hitaammin ja edullisemmin tai nopeammin ja hintavammin



Toinen useammin toistunut toive koski sekin verkkokauppaa. Useat toivoivat verkkolankakaupalta, että langat olisi siellä luokiteltu materiaalin lisäksi paksuuden mukaan. Idea on hyvä, ja tällainen päivitys tullaan tekemään pian.

Monien unelmien lankakaupan tarjonta ei rajoitu pelkästään valmiiseen lankaan, vaan ihanaa olisi, jos myös kehräyskuituja olisi saatavilla. Sellaisia on tänne suunniteltukin, kunhan vain henkilökunta ensin opettelee kehräämisen jalon taidon. Asiakkaiden neuvominen on huomattavasti helpompaa, jos tietää itsekin asiasta jotain. ;)

Yksi yksittäinen, mutta erittäin mainio ajatus, tuli Marilta: ”Vyyhdellä myytävät langat pitäisi voida keriä kaupassa kerintälaitteella, sitä kun kaikilla ei ole kotona.” Tämä on todella hyvä idea ja se tullaan ehdottomasti toteuttamaan!


Eräs unelmakauppahaave oli sellainen, josta tuli mieleen yksi tärkeä asia, joka kannattaa lankakaupassa (niin kuin kaikissa muissakin kaupoissa) asioidessa muistaa: aina kannattaa kysyä! Pirjo-Riitta nimittäin kirjoitti näin: ”Tykkään myös siitä, kun lankaa on PALJON ja paikat pursuaa. Vajaat, muutamalla kerällä täytetyt hyllyt on minusta ankeat, ja rehellisyyden nimissä viimeksi LL:ssa asioidessani mietinkin, että taidan jatkaa asioimista muualla.” 

Kysehän on ihan ymmärrettävästä asista, tottakai pursuilevat hyllyt ovat houkuttelevampia ja niistä on helpompi löytää haluamaansa lankaa tarvitsemansa määrän. Mutta valitettavasti nämä asiat eivät aina ole kauppiaan itsensä käsissä - ja ylipäänsä, emme me pelkkää ilkeyttämme hyllyjä tyhjillään pitäisi.

Esimerkiksi meillä täällä Lumoavassa Langassa oli talvella sellainen ikävä tilanne, että muun muassa Dropsin lankoja oli niukanlaisesti hyllyssä. Tämä johtui siitä, että Drops oli unohtanut laittaa tilauksen toimitukseen, niin että tilatut tuotteet saapuivat lopulta noin kuukauden myöhässä! Dropsilla oli talven aikana muutenkin muutamia toimitusvaikeuksia, erästä monen asiakkaan kaipaamaa ja jopa etukäteen varaamaa lankaa ei muistettu laittaa tilauksen mukaan useampana eri kertana peräkkäin. Harmillista sekä meidän, että asiakkaan kannalta.

Tälläkin hetkellä, vaikka hyllyt ovat paljon talven aikaista mukavampaa katsottavaa, useampaa eri merkkistä lankaa on tulossa vasta jälkitoimituksessa, (osaa on odotettu jo monta, monta kuukautta), koska maahantuojan varastot ovat tyhjät. Langat toimitetaan meille sitten kun valmistaja pystyy toimittamaan niitä maahantuojalle, emmekä me voi tehdä asian suhteen muuta kuin odottaa kärsivällisesti.

Aina kannattaa siis kysyä, mikä on tilanne lankojen suhteen! Hyllyt eivät välttämättä kerro kaikkea. Suurin osa asiakkaista yleensä tiedusteleekin kaipaamiensa lankojen ja värien perään, ja kysyä voi ihan sitäkin, onko ylipäänsä täydennystä varastoihin tulossa pian. Me nimenomaan haluamme auttaa asiakkaita sopivan langan ja värin saamisessa. Lisäksi otamme mielellämme vastaan toiveita valikoimaan halutuista langoista ja väreistä. Joten rohkeasti vaan juttusille meidän kanssa!



Vielä viimeisenä voisi ottaa esille hyvin monien, meidänkin, jakaman unelman neulekahvilasta. Paikka, jossa voisi neuloa, tehdä ostoksia, juoda kahvia, syödä leivoksia ja selailla kaikessa rauhassa käsityölehtiä, olisi aivan mahtava juttu! Eihän sitä tiedä, jos mekin jonain päivänä voisimme saada mahdollisuuden omaan unelmaneulekahvilaamme. Tällä hetkellä kuitenkin mahdollisuudet sellaiseen ovat hyvin rajatut. Sopivia tiloja on Oulun keskustassa todella vähän. (Minua henkilökohtaisesti muuten harmittaa, kun lempikahvilani Café Saara joutui lopettamaan tilojen mennessä alta ja kun uusia ei noin vain löytynyt.) Lisäksi Lumoavan Langan toiminta on vielä sen verran alkuvaiheessa, että ei kannata kahmia liikaa asioita kerralla. Mutta katsotaan, miten ja millaiseksi toiminta kehittyy tulevaisuudessa. Idea neulekahvilasta ei ole ollenkaan poissuljettu ajatus!

Huom! Alla myös tänään julkaistu postaus ihanista Utunan langoista!

3 kommenttia:

Oranssi kirjoitti...

Tämä on hyvän mielen postaus. Tärkeää on nähdä konkreettisesti, että palautetta otetaan vastaan ja muutokiksiakin harkitaan. Ja jotenkin lankahyllykuvat vain ovat niin - herkullisia. Hymyilyttää. Blogi tekee kaupastanne ja henkilökunnasta läheiset, vaikka seuraan kuulumisia Tampereelta, jossa on hyvät lankavalikoimat. Tällainen vaikuttaa teille positiivisesti, kun joskus tulee se päivä, että netin kautta on lankaa ostettava (taas).

Menestystä ja hyvää mieltä teille sinne!

Raiku kirjoitti...

Kiitos kommentista, Oranssi! Tosi kiva lukea noin mukavi sanoja. :)

Itsekin asiakkaana arvostan aina sitä, jos palautetta otetaan vastaan kaupoissa sun muissa missä käyn, joten tiedän, mitä tarkoitat. Ja loppujen lopuksi sehän on vain järkevää toimintaa, että oikeasti pyrkii ottamaan huomioon sen, mitä ihmiset toivovat kaupalta, koska hommaa on aika vaikea pyörittää ilman asiakkaita.

Lisäksi kun on itse innostunut neulomisesta ihan tosissaan, kiinnostaa kans, mitä ideoita muilla on. Esimerkiksi se kerintälaitteen käyttömahdollisuus kaupassa on minusta ihan loistava idea. Itselläni on tällä hetkellä sellainen laite lainassa, mutta aiemmin on tullut tuskailtua käsin kerimisen kanssa kyllä kovasti. Jos jossain kaupassa olisi voinut hoitaa homman näppärämmin, niin olisin varmasti hyödyntänyt mahdollisuutta. Vaan eipä ole itsellä tullut edes mieleen minnekään sellaista ehdottaa.

Laura kirjoitti...

Kiitos kommentista Oranssi minunkin puolestani! Lämmitti (lämpötilan lisäksi) kovasti mieltäni lukea mukavia sanojasi. Itse ainakin koen, että asiakkaiden antama palaute on ensiarvoisen tärkeää yrityksen kehittämisen ja kehittymisen kannalta. Voisikin sanoa, että ilman palautetta ja sen hyödyntämistä käytännössä Lumoava Lanka ei voisi kehittyä sellaiseksi kuin sen haluamme olevan, nimittäin asiakasta ja hänen tarpeitaan palveleva lankakauppa. Kehitysideoista ja -ajatuksista kannattaa rohkeasti kertoa meille!